" kita selalu lupa jalan pulang, dari mana kita datang, dimana kita sekarang, kemana kita akan pergi, mengambil yang sementara meninggal yang kekal, hidup adalah persinggahan dalam menuju ke distinasi yang kekal abadi "

Khamis, 22 Oktober 2015

Tips travel Secara Solo Dan Backpacking

Hello semua,

1-      Bagi mereka yang selalu tertanya-tanya macam mana nak cari tiket Airasia yang murah, Fleapy.com adalaha jawapannya! Fleapy akan menyenaraikan pernerbangan-pernerbangan murah Airasia sepanjang tahun.
2-      Tahu kah anda yang anda boleh mengembara sehingga ke negara China melalui jalan darat? Kereta api KTMB Malaysia menghubungkan Kuala Lumpur sehingga ke kota Bangkok di Thailand. Dari Kota Bangkok and boleh men cari kereta api atau bus ke Cambodia, Laos dan juga Myanmar. 
3-      Untuk menjimatkan wang, and boleh tinggal dia hostel. Ianya adalah dorm yang dikongsi beramai-ramai. Ianya juga peluang yang sangat menarik untuk anda berkenalan dengan kawan-kawan baru daris serata dunia . Anda boleh melayari Hostelworld.com atau Hostelbooker.com untuk tempahan !
4-      Untuk menjimatkan duit, rayyan selalunya akan makan makanan yang dijual ditepi jalan. Bagi negara-negara Asia, anda boleh lah budget dalam RM 10 – RM 15 sehari.
5-      Dikebanyakkan negara Asia, anda boleh camouflage sebagai orang tempatan. Ini kerana selalunya orang tempatan akan membayar entrance fee yang lebih murah untuk ke tempat-tempat perlancongan di negara mereka.
6-      Bagi mereka yang selalu online, perlu telefon keluarga setiap hari, rayyan cadangkan korang beli simcard tempatan. Selalunya Roaming adalah terlampau mahal. Jimat dengan bijak!
7-      Cuba bertutur dalam bahasa tempatan! Rayyan selalunya akan cuba belajar untuk mengucapkan terima kasih, apa khabar, sama –sama dalam bahasa tempatan.
8-      Jika anda lebih berani, cuba berkawan dengan traveler/backpacker lain yang anda jumpa. Rayyan sudah banyak kali berkongsi bilik hotel dengan kawan-kawan baru di luar negara. Ini memberi anda lebih keseleasaan dan privacy dan juga JIMAT!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan