Pada tahun 2008, kerajaan Malaysia telah menghentikan perundingan
perjanjian FTA Amerika-Malaysia yang sudah berlangsung selama dua tahun,
dengan 58 “isu tidak selesai”.
Antara penentang utama FTA ketika itu ialah Menteri Pertanian, Tan Sri
Muhyiddin Yassin, yang dilaporkan berkata bahawa beliau tidak akan
berkompromi dalam isu kesejahteraan hidup petani tempatan.
Malah, beliau dilaporkan pernah mengatakan ‘langkah mayat saya dahulu.’
YB Khairy Jamaludin, yang ketika itu sehinggakan turun protes,
berpendapat bahawa FTA akan mengancam kedaulatan Malaysia dengan
perlindungan paten, lantas menghalang akses kepada industri perubatan
generik.
Jadi mengapakah kerajaan beriya-iya kini untuk menyertai TPPA? Apakah
yang telah berubah selepas lima tahun? Yang pasti, kandungan ala FTA
yang bakal mengisi TPPA masih kekal sama.
Kenapa Trans-Pasifik?
Kita boleh membuat andaian bahawa TPPA dikenali sebagai Trans-Pasifik
kerana faktor lokasi geografi kedudukan negara-negara yang terlibat
dalam rundingan.
TPPA ialah unik kerana ia adalah perjanjian terbuka. Semua negara yang
berminat boleh menyertainya selagi mana mereka bersetuju dengan apa yang
telah dirundingkan pada waktu kemasukan itu, dan negara-negara lain
bersetuju dengan penyertaan negara tersebut.
Negara-negara yang menyertai TPPA, kebanyakkannya sudah mempunyai
perjanjian FTA dengan Amerika kecuali Jepun, New Zealand, Malaysia dan
Brunei.
Jepun dan New Zealand merupakan negara maju yang mempunyai antara
jaringan hubungan perdagangan yang terbesar di dunia, manakala Brunei
ialah sebuah negara yang sangat kaya sumber, walaupun perdagangan yang
kecil.
Hal ini menjadikan Malaysia, sebagai sebuah negara yang paling terancam
dengan status sebagai negara membangun dan pihak baru dalam perjanjian
TPPA dengan Amerika ini.
Bagi negara yang sudahpun mempunyai perjanjian dua-hala sedia ada FTA
dengan Amerika, TPPA mungkin hanya melibatkan perubahan kecil kepada
status perjanjian sedia ada. Tetapi untuk sebuah negara yang skala
ekonominya kecil, TPPA bakal meninggalkan kesan yang lebih besar.
Rundingan pertama TPPA diadakan pada March 2010 melibatkan lapan buah
negara, Malaysia menyertainya pada Disember 2010, di ikuti oleh Mexico
dan Kanada pada Disember 2012. Baru-baru ini, Jepun menyertai rundingan
pusingan di Kota Kinabalu.
Perjanjian FTA antara Amerika dan Singapura, Korea Selatan dan Chile
boleh disandarkan sebagai panduan untuk kita melihat apa yang boleh
diharapkan daripada TPPA.
FTA-FTA ini juga tidak banyak berbeza antara satu sama lain, dengan
perbezaan kurang daripada 5% secara puratanya. Hal ini membawa kepada
kita merumuskan bahawa Amerika melihat TPPA ini sebagai hanya satu
daripada perjanjian-perjanjiannya yang menggunakan kerangka ‘standard’.
Mereka kelihatan tidak akan melayan “kerenah-kerenah” dan kehendak
negara-negara yang lebih kecil ini (dikenali sebagai ‘pengecualian’) di
meja rundingan.
Kandungan teks TPPA juga sulit dan rundingan dijalankan secara tertutup.
Hanya lima bab yang ketirisan secara tidak sengaja kepada orang awam
iaitu Pelaburan, Harta Intelek, Perdagangan dan Sekatan, dan Garis
Panduan Kawal Selia.
MITI melaporkan hampir 14 bab daripada 29 bab yang dibincangkan sudahpun dipersetujui dan disimpulkan.
Tentang Pelaburan dan Kedaulatan
Isu ini boleh dikatakan isu terpenting, kerana berkait dengan hampir
semua bab yang dibincangkan. Bab ini akan menyekat ruang pembuatan dasar
oleh kerajaan melalui klausa ‘Investor-To-State Dispute Settlement
(ISDS)’ dan ‘State-To-State Dispute Settlement’ (SSDS).
ISDS ialah peruntukan dibawah Bab Pelaburan, yang secara asasnya
membenarkan mana-mana syarikat untuk mengheret kerajaan Malaysia ke
mahkamah bagi tuntutan kerosakan dan ganti rugi. TPPA bakal memperkuat
“keadilan korporat” merentasi semua negara atas alasan “kesaksamaan dan
kesama rataan”.
Apakah kesaksamaan dan sama rata yang dimaksudkan di sini? Pendek kata,
syarikat multinasional boleh selesa dengan kefahaman bahawa tiada
perubahan ke atas undang-undang domestik yang akan melibatkan mereka
secara buruk, sebaik sahaja mereka memulakan operasi di negara-negara
rakan TPPA mereka.
Hakikatnya, hal ini menjadi tiket kepada syarikat gergasi multinasional
untuk melangkah sistem undang-undang sebuah negara, melalui sebuah
tribunal pengadilan antarabangsa yang dianggotai oleh tiga orang hakim;
dua orang hakim antarabangsa dan seorang hakim tempatan.
Misalnya, jika Malaysia tiba-tiba mendapati bahawa terdapat kandungan
kecil di dalam tembakau yang merbahaya dan membuat keputusan untuk
mengharamkan kandungan tersebut, seterusnya menjejaskan keuntungan
syarikat multinasional tembakau, syarikat itu mempunyai hak untuk
menyaman kerajaan Malaysia berdasarkan potensi kerugian yang mereka
alami sepanjang tempoh permit mereka beroperasi di Malaysia, beserta
faedah.
Itulah yang terjadi dalam kes Philip Morris, apabila syarikat itu
menyaman kerajaan Australia atas pembentukan undang-undang baru tentang
pembungkusan rokok.
Perkara yang sama boleh terjadi ke atas Malaysia sekiranya negara kita
hendak mengenakan undang-undang yang lebih ketat, ke atas pengusaha
LYNAS, misalnya.
Malah, tidak melampau jika kita menjangkakan bahawa penggubal
undang-undang dan Parlimen akan dibiarkan tidak berfungsi; mereka tidak
boleh menggubal undang-undang yang memberi kesan kepada keuntungan
syarikat multinasional dan kelansungan perniagaan!
Kita masih ingat bagaimana Mexico di saman AS16 juta dollar kerana tidak
membenarkan pembuangan sisa toksik merbahaya ke dalam alam sekitarnya
oleh syarikat Amerika.
Satu lagi hal yang diketahui umum ialah negara maju seperti Amerika dan
Jepun sedang berusaha untuk melaksanakan ISDS melalui TPPA dan juga
apa-apa yang dilihat sebagai kekurangan di bawah perjanjian Organisasi
Perdagangan Dunia (WTO).
Walaupun kita hanya boleh mengandaikan klausa ini tidak diratifikasikan
kerana potensi kesan negatif, kebimbangan yang wujud ini ada asasnya.
Tentang Perolehan Kerajaan dan Program Pembangunan Vendor Petronas
Dalam bahagian ini, semua perolehan kerajaan termasuklah berkaitan
dengan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan Petronas tidak boleh dalam
apa jua cara memihak kepada kontraktor tempatan dalam kaedah yang boleh
disifatkan sebagai tidak adil kepada perusahaan asing lain daripada
negara-negara rakan TPPA.
Ada paras lantai dalam peraturan ini; daripada perjanjian-perjanjian
lepas FTA Amerika, kita boleh menganggarkan ianya sekitar RM23 juta dan
ke atas.
Jelas hanya kontrak sampingan kepada kontraktor tempatan yang tinggal.
Sementara itu, kita melihat saiz perolehan kerajaan Malaysia sebanyak
RM130 bilion, atau 25% daripada KDN Malaysia.
Bukti empirikal menunjukkan bahawa 94% daripada perolehan kerajaan
Amerika diperolehi oleh syarikat tempatan Amerika (Khor, 2008) dan hanya
6% diberikan kepada 170 syarikat di seluruh dunia.
Betapa terhadnya potensi yang diperolehi daripada sebuah usaha yang
sepatutnya membuka peluang kita di Amerika! Apakah yang akan terjadi
kepada kontraktor tempatan kita terutamanya kontraktor minyak dan gas?
Mampukah walau syarikat besar milik tempatan seperti Sapura Kencana dan
MMHE sekalipun, bertahan menghadapi persaingan yang tidak bersimpati
daripada negara maju? Apatah lagi nasib pemain-pemain industri kecil
sederhana (SME).
Program Pembangunan Vendor Petronas yang telah banyak membantu
membangunkan industry gas dan minyak tempatan juga nampaknya bakal
tersingkir daripada persaingan ini.
Tentang SME dan Pertanian
TPPA bertujuan untuk membebaskan perdagangan dan mengurangkan tarif,
yang mana boleh menyebabkan kehilangan pekerjaan yang drastik dalam
banyak sektor.
Kesan langsung ialah tekanan terus kepada gaji pekerja lantas meluaskan lagi jurang pendapatan yang sudah sedia besar sekarang.
Mexico ialah contoh terbaik; hasil daripada pemeteraian Perjanjian
Perdagangan Besar Amerika Utara (NAFTA) dengan Kanada dan Amerika, tiga
juta daripada sepuluh juta rakyat Mexico kehilangan pekerjaan.
Pengurangan tarif akan memberikan kesan langsung terutama kepada produk
pertanian. Walau bagaimana mulia pun niat TPPA mempromosikan
keberkesanan dan persaingan sihat, niat itu menjadi tidak adil apabila
kita melihat hakikat bahawa lebih 90% syarikat Malaysia yang terlibat
dalam sektor pertanian ialah syarikat kecil dan sederhana (SME).
Mereka akan menghadapi persaingan yang tidak seimbang daripada
syarikat-syarikat gergasi pertanian daripada negara-negara seperti
Amerika, Kanada dan Jepun, yang mana kerajaan tidak menurunkan pun
subsidi yang besar kepada petani mereka.
Kajian oleh UNCTAD menunjukkan bahawa subsidi telah merendahkan kos
pengeluaran beras Amerika sebanyak 45%, kacang soya 32% dan kapas
sebanyak 52%.
Pengiraan kasar menunjukkan bahawa hasil beras mereka mampu memenuhi
pasaran Malaysia serendah RM 1.40/ kg- apakah yang akan terjadi kepada
BERNAS, dan nasib pengeluar tempatan yang lebih kecil?
Tentang Harta Intelek- Paten Perubatan dan Hak Cipta
Syarikat farmasi gergasi akan mendapat hak ke atas paten ubat-ubatan dan
mengekalkan pegangan hak cipta lebih lama dengan cara yang lebih mudah.
Hal ini akan melewatkan pengeluaran ubat generik dan penggunaan
ubat-ubatan penyakit kronik dan melewatkan akses kepada ubat-ubatan
untuk penyakit seperti kanser, HIV dan penyakit kronik lain.
Sebagai contoh, Herceptin, yang digunakan untuk kanser pada masa kini
memerlukan RM8,000 setiap rawatan dan memerlukan kepada 17 pusingan
rawatan.
Purata kos untuk rawatan pesakit kanser paru-paru boleh mencecah RM
44,725 (Dollar AS14,455) setiap tahun untuk seorang pesakit.
Peluang untuk mendapatkan rawatan ubat-ubatan ini semakin berkurang,
terutamanya bagi mereka yang tidak mampu kerana harga yang terlalu
tinggi, apabila akses kepada ubat-ubatan generik akan dilewatkan melalui
TPPA kerana negara maju akan menambah jangka hayat paten lebih daripada
tempoh 20 tahun.
Bahagian Hak Cipta dalam TPPA akan mengakibatkan rawatan perubatan
bertambah mahal untuk kebanyakan rakyat Malaysia, aktiviti penyelidikan
dan pendidikan juga akan menerima musibah dan kosnya meningkat
disebabkan oleh undang-undang hak cipta yang lebih ketat dicadangkan.
Ini termasuklah ‘digital commons’ atau harta umum digital seperti sumber
maklumat daripada internet. Undang-undang hak cipta kini akan
dipanjangkan hayatnya daripada 50 kepada 120 tahun.
Maksudnya, 70 tahun lagi akses kepada pelajar dan dunia akademik
diterhadkan, kerana harga buku rujukan dan sumber maklumat yang begitu
tinggi.
Tentang kawalan Tembakau dan Kesihatan Awam
Tembakau bukanlah produk biasa yang profil permintaannya seperti
produk-produk biasa- sebagaimana mahal pun tetap akan ada pembelinya.
Rokok membunuh sekurang-kurangnya 50% daripada penggunanya.
Malaysia dan juga negara-negara lain dalam TPP kecuali Amerika, ahli
kepada ‘WHO Framework Convention on Tobacco Control (FCTC) yang
mensyaratkan supaya negara-negara ahli meregulasikan industri tembakau,
mengurangkan penggunaannya dan menyekat insentif kepada industri
tembakau.
FCTC merupakan perjanjian antarabangsa yang mengikat Malaysia sebagai
ahli yang bermaksud untuk mewujudkan dasar kebangsaan yang bermatlamat
mengurangkan penggunaan tembakau dan meregulasikan industri tembakau.
Banyak syarat dalam banyak bab-bab TPPA bertentangan dengan FCTC. Hal
ini menimbulkan kebimbangan terutamanya mengenai potensi konflik di masa
depan.
Isu ini menjadi lebih penting apabila kita menimbangkan kesan negatif
kepada kesihatan awam dalam masyarakat yang tinggi penggunaan
tembakaunya.
Tentang Kemampuan Kawalan Modal (Capital Control)
Salah satu kesan utama TPPA ialah pengehadan kemampuan kita untuk
melaksanakan kawalan modal. Menurut Reinhart & Roghoff (2009),
situasi pergerakan kapital antarabangsa yang tinggi selalunya
menimbulkan krisis perbankan antarabangsa, seperti yang berlaku kepada
Malaysia dan rantau sebelah sini pada tahun 1997, yang juga telah banyak
kali berlaku dalam sejarah perbankan.
Apabila sistem kewangan diregulasikan dengan baik, kemungkinan untuk
kitaran kegawatan kewangan dapat dikawal, atau sekurangnya melindungi
situasi ekonomi daripada terdedah kepada kitaran kegawatan kewangan yang
banyak kali kita saksikan kerana persekitaran ekonomi yang bebas tanpa
kawalan.
Hal ini bukanlah bertujuan untuk menentang usaha meliberalisasikan
ekonomi demi mweujudkan persekitaran ekonomi yang lebih berkesan, malah
bukan juga untuk merosakkan peluang Malaysia untuk menarik pelaburan
asing.
Tetapi, ia bertujuan untuk bertindak sebagai “shock absorber” atau
penyerap hentakan akibat daripada krisis-krisis ekonomi yang cenderung
kepada ekonomi-ekonomi yang lebih liberal.
Hal ini penting terutamanya untuk perniagaan-perniagaan dan
perusahaan-perusahaan Malaysia yang masih lagi setahun jagung untuk
menghadapi saingan asing.
Bukanlah satu kebobrokan pun untuk kita menyiapkan diri dengan satu
sistem kawalan modal sementara seperti yang kita laksanakan ketika
Krisis Kewangan Asia.
Malah IMF sendiri mengakui keberkesanan kawalan modal dalam
mempercepatkan pemulihan ekonomi Malaysia berbanding Indonesia dan
Thailand.
Tentang Telekomunikasi
Bahagian telekomunikasi dalam FTA yang juga dibincangkan dalam TPPA merupakan antara bahagian yang wajar diberikan perhatian.
Rancangan telekomunikasi adalah untuk mempromosikan persaingan ke atas
pembekal telekomunikasi dalam kalangan negara anggota TPPA.
Perusahaan telekomunikasi daripada negara-negara rakan TPPA akan
diberikan akses kepada jaringan kemudahan telekomunikasi awam sedia ada
melalui jaringan kemudahan dan akses kemudahan fizikal.
Dalam kes Malaysia, kita prihatin terhadap keupayaan TM Berhad yang
selama ini telah membangunkan infrastruktur fizikal telekomunikasi di
Malaysia dan menghubungkan negara dengan jaringan kabel fiber optik
kelajuan tinggi melalui skim Perkongsian Awam-Swasta (PPP).
Apabila pesaing asing dibekalkan akses untuk menggunakan infrastruktur
sedia ada, tentu sekali tekanan hebat ke atas prospek keutungan TM
menyusul, malah mungkin mengheret syarikat gergasi telekomunikasi ke
dalam krisis dan tutup kedai.
Masalah Cukai Ekport
Cukai ekport dikenakan kepada pengekport barangan utama. Cukai ini
berfungsi melalui dua cara; menaikkan pendapatan kerajaan dan
membangunkan industri perantara tempatan.
Cukai ekport menaikkan harga bahan mentah dalam pasaran ekport
menyebabkan produk akhir yang dihasilkan oleh pasaran tempatan lebih
murah dan kompetitif berbanding produk yang dihasilkan oleh pasaran
luar. TPPA mahu mengubah perkara ini.
Dengan mengurangkan atau menghapuskan cukai ekport, negara seperti
Malaysia yang sebahagian besar eksportnya masih barangan mentah, akan
menyaksikan negara-negara rakan TPPA menikmati sumber-sumber kita dengan
harga yang jauh lebih murah, seterusnya membunuh pengeluar industri
perantara tempatan seperti pembekal kelengkapan teknologi dan perabot,
industri penapisan kelapa sawit dan pengeluar produk tani dan makanan.
Tidak keterlaluan jika saya katakan potensi kesan ini hampir sama dengan
tindakan penjajah mengambil segala sumber kekayaan asli kita satu
ketika dahulu!
Mitos Perdagangan dan FDI
Kembali kepada isu perdagangan, jangkaan manfaat yang diperolehi
daripada menandatangani FTA dengan Amerika akan terlihat melalui
pendapatan yang tinggi dalam faedah perdagangan.
Bagaimana, sebuah negara yang secara relatifnya mempunyai kekuatan
ekonomi yang lebih kuat seperti Singapura, menyaksikan peningkatan pula
dalam deficit perdagangan bermula dengan USD1.4 bilion pada 2003 apabila
mereka menandatangani perjanjian, kepada USD 4.3 bilion pada 2004, USD
6.9 bilion pada 2006 kepada USD 10.5 bilion pada 2012.
Menurut laporan United Nations, tiada bukti atau korelasi yang
menunjukkan peningkatan pelaburan asing (FDI) yang berkualiti daripada
perjanjian-perjanjian perdagangan dua-hala selama ini.
Benar, jika kita tidak menyertai TPPA, kemungkinan trade diversion atau perdagangan yang ‘lari’ daripada Malaysia kepada negara-negara TPPA tidak dapat dinafikan.
Namun kerugian daripada trade diversion ini haruslah jelas dan
dipastikan mempunyai manfaat yang lebih besar berbanding pelbagai
musibah dan kerugian yang dibawa oleh TPPA kepada aspek-aspek lain
ekonomi negara.
Protes Dunia kepada FTA Amerika
Bukan asing Negara seluruh dunia memprotes perjanjian FTA dengan
Amerika. Di Guatemala, dua orang mati berdemonstrasi, dan rakyat
Guatemala mengheret kerajaan ke mahkamah kerana dakwaan FTA terbabit
mencabuli hampir 130 akta dalam perlembagaan Guatemala.
Di Ecuador pula, darurat diisytiharkan kerana demonstrasi besar-besaran.
Ketua rundingan Thailand dan Colombia pernah meletakkan jawatan kerana protes hasil rundingan dengan Amerika.
Di Korea Selatan, seorang membakar dirinya sendiri sehingga mati bagi
memprotes FTA dengan Amerika, yang hanya diluluskan oleh Parlimen
selepas kerajaan pemerintah mengurung pihak pembangkang.
Negara seperti Argentina, Bolivia, Brazil, Paraguay, Uruguay, Venezuela,
Afrika Selatan, Botswana, Lesotho, Namibia dan Swaziland juga sebelum
ini terlibat dalam rundingan dengan Amerika untuk FTA tetapi kesemua
rundingan itu gagal tanpa ditandatangani.
Di Malaysia, Third World Network (TWN) dan Persatuan Pengguna Pulau
Pinang (CAP) bergerak di hadapan menentang isu FTA Amerika-Malaysia
sejak 2008, dan melanjutkan penentangan terhadap TPPA.
Usaha lebih menonjol juga muncul kebelakangan ini untuk menyentuh isi
rundingan TPPA melalui sebahagian bab yang tertiris kepada pengetahuan
orang awam.
Pada 6 Jun 2013, Nurul Izzah mengeluarkan kenyataan akhbar mempersoalkan
kerahsiaan rundingan TPPA dan bertanyakan soalan penting; adakah
Malaysia merancang untuk menggadaikan kedaulatan negara hanya untuk
tujuan perdagangan bebas?
Mewakili Pakatan Rakyat, beliau secara konsisten dan gigih telah
memberikan tekanan yang membawa kepada penubuhan parliamentary caucus
dan peningkatan penglibatan daripada MITI.
Pada masa yang sama, momentum penentangan terus dibina oleh badan bukan
kerajaan seperti BLINDSPOT, MTEM, MAC, MTUC, GBM, IKRAM yang
terus-menerus mengadakan forum awam untuk meningkatkan kesedaran awam.
Usaha ini menggalakan orang awam untuk menuntut hak bersama daripada
kerajaan dalam rundingan. Profil ternama seperti Tun Mahathir dan Liow
Tiong Lai juga secara terbuka memberikan penentangan kepada TPPA yang
menuntut perhatian rakyat dalam isu ini.
Badan Bertindak Bantah TPPA (BANTAH TPPA)
Badan Bertindak Bantah TPPA, atau dikenali dengan nama ringkas BANTAH
TPPA, ialah gabungan 52 badan bukan kerajaan dan 7 Jawatankuasa Bersama
yang dibentuk untuk meningkatkan kesedaran awam terhadap TPPA bagi
memastikan Malaysia memperolehi manfaat terbaik daripada TPPA.
Kami berpendapat TPPA ini wujud di tengah-tengah harapan sebilangan
kecil syarikat multinasional yang mencari keuntungan komersial hasil
daripada bab-bab dalam rundingan, dan juga kebimbangan benar
organisasi-organisasi masyarakat sivil yang mewakili rakyat 12 buah
negara dalam TPPA.
Hakikatnya, TPPA bukanlah satu FTA yang mempromosikan perdagangan bebas
semata-mata, kerana ia memelihara kepentingan syarikat gergasi dalam
industri terpilih.
TPPA bertujuan memastikan perlindungan dan kepentingan korporat yang
mengatasi kebajikan awam, keselamatan dan kepentingan sosio-ekonomi
negara-negara yang ekonominya jelas lemah berbanding gergasi ekonomi
dalam rundingan ini, yakni Amerika.
Perlu diingatkan bahawa Amerika dibantu oleh jawatankuasa penasihat khas
terdiri daripada 1,000 orang pakar. Kami menuntut yang sama untuk
Malaysia.
Satu kajian oleh UNDP tidak mencukupi untuk meyakinkan orang awam bahawa kehidupan kami dan anak cucu kami tidak terancam.
Melihat kepada rekod, Malaysia bukanlah pakar yang mahir dalam
rundingan, kehilangan Blok L dan M, perjanjian berat sebelah air dengan
Singapura, dan Pulau Batu Putih, sekadar menjadi contoh.
Pasukan perunding daripada MITI semata-mata tidak boleh dibiarkan menentukan nasih seluruh rakyat Malaysia.
Akhirnya, BANTAH TPPA menuntut supaya Kerajaan Malaysia menggantungkan
rundingan atau keluar daripada TPPA sehinggalah sebuah kajian menyeluruh
analisis kos dan faedah serta kajian perbandingan dilakukan, dihebahkan
kepada umum dan dibincangkan oleh semua pihak di Malaysia, teks
rundingan dibentangkan, dianalisis dan dinilai oleh parlimen untuk
memastikan bahawa rundingan TPPA yang dijalankan memihak kepada
kedudukan dan kepentingan Malaysia, dan kebimbangan mengenai pelbagai
isu dimasukkan dalam pendirian dan dibincangkan dalam rundingan TPPA;
serta akhirnya satu referendum popular dilakukan untuk menentukan sejauh
mana rakyat Malaysia menyokong kerajaan mereka untuk menandatangani dan
meratifikasikan TPPA.
Kami menuntut supaya kerajaan mengamalkan pendirian telus dalam hal ini
dan semua kebimbangan pelbagai pihak berkepentingan dalam kalangan
rakyat Malaysia dipertimbangkan dalam pusingan rundingan. Jika tidak,
tarik diri daripada rundingan TPPA secara berhemah.
Garis panduan tentang faedah-faedah perjanjian FTA yang hanya
teori-teori buku teks tidak mencukupi; TPPA mungkin kelihatan seperti
perjanjian FTA di atas kertas, tetapi hakikat pelaksanaannya menunjukkan
impak lebih besar kepada kedaulatan negara.
Perhatian dan empati diperlukan daripada masyarakat sivil, ahli
akademik, pakar dan pengamal industri malah orang awam yang prihatin
terhadap masa depan Malaysia mesti mencari maklumat, cuba memahami,
bersuara dan menulis bagi menyumbang kepada usaha kita untuk menuntut
yang terbaik daripada rundingan.
Jika tidak, lebih baik ucapkan selamat tinggal kepada Amerika dan cabut lari sebelum terlambat.
ok
Tiada ulasan:
Catat Ulasan